usb stick

Maatwerk

Afwijken van de standaardoplossingen is onze specialiteit

gereedschapskist

De kracht van Digitale Zaken is een oplossing zoeken voor een specifiek digitaal probleem. Dit resulteert vaak in maatwerk; wij kijken eerst uitvoerig naar de situatie en de beste en meest efficiënte oplossing. Vervolgens zoeken we een middel om deze oplossing vorm te geven. Hiervoor gebruiken we vele soorten technologie die we kennen. Maar als dit niet toereikend is, verdiepen we ons in een andere technologie om zo te komen tot een werkbaar resultaat. Hieronder worden wat voorbeelden beschreven van projecten die we voor diverse klanten hebben gedaan.

Voorbeeldprojecten

Verloningsservice

Voor Verloningsservice (vroeger “You Name It!”) heeft Digitale Zaken een website gemaakt waaraan een login-omgeving is gekoppeld voor artiesten die klant zijn en hun uitbetalingen in een handomdraai digitaal kunnen regelen. De belastingregels voor deze beroepsgroep zijn complexer dan voor anderen, en daarom is het erg handig en makkelijk voor muzikanten om op deze manier betaald te krijgen; alle kortingen en heffingen zijn er namelijk al op toegepast en daar hoeven ze dan niet meer over na te denken.

 Camping Allelein

Camping Allelein in Zuid-Limburg heeft inmiddels een lange geschiedenis en een indrukwekkend klantenbestand opgebouwd. Ze verwerken ruim 300 reserveringen per jaar en hadden hier een digitaal systeem voor. Dit was echter sterk verouderd en er zat niet zo veel slimme dingen in als je eigenlijk zou willen. Dus Digitale Zaken heeft het systeem vernieuwd en daar allerlei handige features aan toegevoegd zoals: makkelijk reserveringen verschuiven (‘tetris’-achtige methode in een blokkenschema), kleurcodes waaraan je direct kunt zien of een reservering bevestigd is, betaald, optioneel etc. Een koppeling van klantgegevens aan de reservering, de horeca-uitgaven, fiets- of scooterhuur etc. Automatisch genereren van facturen, boekingsbevestigingen en welkomsberichten. En dit systeem is offline te gebruiken en mede daardoor veel sneller dan het vorige systeem. Geen stress en geen onnodige tijdverspilling meer bij de eigenaren. In een mum van tijd verwerken of wijzigen zij reserveringen, waardoor ze genoeg tijd overhouden om de camping te onderhouden, met gasten te praten en zelf ook nog op vakantie kunnen gaan.

Studio Berkhout

“Studio Berkhout heeft in ruim twintig jaar een naam opgebouwd als specialist in fotografie van ‘modestills’, het in beeld brengen van broeken, jasjes, T-shirts en andere (vrijetijds)kleding voor onder meer catalogi en webwinkels.

Al in 2009 stond Berkhout voor ogen hoe IT de werkstroom in zijn studio’s kon verbeteren. Hij had op dat moment een goede reden. Er kwam namelijk een megaklus aan en daar had hij dringend ondersteuning bij nodig. Om zijn idee te realiseren werd hij via zijn computerleverancier in contact gebracht met de Ijmuidense solutions provider Digitale Zaken van Marco van Rooij en Herco Lim. Deze creatieve IT’ers vertaalden het idee van Berkhout naar een oplossing en realiseerden in de recordtijd van twee maanden de eerste versie van Jumpsuit. Herco Lim: ‘Dat was het begin van een hele leuke samenwerking. We hebben de kern meteen in FileMaker opgezet zodat Harald er mee aan de slag kon. Daarna hebben we extra features gemaakt, zoals een upload- en downloadfunctie, een webinlog, de controles op elke stap in het proces. Om het idee succesvol te maken, was het nodig van elk product, kledingstuk in dit geval, een unieke code te hebben. Die streepjescode is leidend in het hele werkproces.’

Marco van Rooij: ‘FileMaker is een goede keuze voor een unieke toepassing als Jumpsuit omdat FileMaker heel soepel is als je tijdens het ontwikkelproces nog wat wilt aanpassen aan tabellen. Je kunt dat gewoon doen, zonder dat je hele programma op zijn kop moet. Wat het verder makkelijk maakte, was dat Harald heel precies wist wat hij wilde. Hij had de outline van het programma in feite al helemaal uitgedacht.”

Technisch draait de applicatie op drie FileMaker-servers op drie locaties die verbonden zijn met een hoge snelheidsglasvezelverbinding met laadsnelheden van 100 MB. De database zelf is inmiddels 35 TeraByte groot waarvan elke 24 uur extern een back-up wordt gemaakt.

KS People

KS People is een organisatie die koeriers helpt bij het administreren van hun werkt. De rol die Digitale Zaken daarbij heeft gespeeld is het maken van een systeem waarbij de koeriers op een hele makkelijke manier digitaal contracten kunnen ondertekenen. Hiervoor hoeven ze niet meer naar het kantoor van de opdrachtgever, wat voorheen wel het geval was. En de opdrachtgever kan veel meer administratie verwerken in een korte tijd omdat alles gedigitaliseerd en geautomatiseerd is. Er is slechts nog iemand nodig om een paar muisklikken te maken.

Achtergrondinformatie: de koerierswereld is veranderd omdat alle vaste contracten zijn opgeheven en bedrijven nu koeriers op freelance basis laten werken. Dat betekent dat de koeriers bij verschillende bedrijven contracten hebben lopen, omdat ze niet voor één werkgever mogen werken. Dit heeft complexe administratieve werkzaamheden met zich meegebracht waar de koeriers niet op zitten te wachten, en die KS People ze op deze manier uit handen kan nemen.